to Twizel, Maandag 20-1-2014 - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Ruud Stijn - WaarBenJij.nu to Twizel, Maandag 20-1-2014 - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Ruud Stijn - WaarBenJij.nu

to Twizel, Maandag 20-1-2014

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

20 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Twizel

Taieri gorge Railway, Dunedin
Weer: wolk drijvende lucht. 15-20C weinig wind
Inderdaad planning omgegooid. Gisteravond via internet nog de trein geboekt, de Taieri Gorge Railway. Om 09.30 vertrok hij al dus dat sloot mooi aan op het uitchecken uit het hotel. De auto mocht blijven staan op de parking dus daar geen zorgen over. Te voet even het centrale plein oversteken en je was binnen 10 min op het station. Nog even een foto bij vol daglicht….met alle bussen en auto’s en mensen ervoor. Niet zo’n mooi leeg plaatje als gisteravond.
Er bleken zelfs twee treinen te gaan. Een was met zeker 15 wagons vol met passagiers van een cruise schip. Wij zaten gelukkig in de andere. Ook nog wel bijna 10 wagons denk ik. Maar gelukkig niet stampvol zodat je nog een beetje rond kon lopen en op het balkon van het rijtuig foto’s kon maken.
Omdat ze niet vlak achter elkaar mochten rijden ging er een om 09.20 weg en wij om 09.40 uur.
Een schitterend tracé met mooie oude rijtuigen, helaas getrokken door diesels. Beetje type 2200 of 2400 zoals we die bij NS kenden. Maar dan van Japanse makelij. Nadat we het stedelijk gebied uit waren kwamen we al snel in een mooi heuvellandschap en vervolgens ging het hogerop en werd het een Gorge (kloof) met een snelstromend riviertje erin. Prachtige beelden. Veel bruggen en tunnels. Spectaculair. Maar je merkt wel dat je al veel landschappen hebt gezien hier in New Zealand en ook wel elders, waardoor je niet meer zo snel helemaal hoteldebotel bent.
Wat jammer was is, dat we wel enkele keren de trein uit konden voor een foto shoot….nou eigenlijk meer om souvenirs te kopen…..de plaatsen waren niet de meest foto scenic. Er was wel voldoende ruimte voor tentjes en alle treinreizigers!
Ook op het eindpunt een zelfde iets, en slechts 15 min. de tijd. Verder was er niet veel te beleven. Gauw weer terug dan maar met de trein.
Om 14.00 waren we zo’n beetje terug in Dunedin. Gauw nog wat magneten gescoord en terug naar het hotel. We moesten per slot nog 3 uur rijden.
De rit verliep voorspoedig. Onderweg nog gestopt bij Mouraki Boulders. Een vreemd fenomeen. Bollen van graniet variërend van 50 cm tot 150cm in diameter die op het strand lagen. Een behoorlijke partij ook nog. Even lekker uitgewaaid op het strand en een en ander eens aanschouwd. Daarna boven op de “klif”(30 meter hoog) bij een restaurantje een magneet gescoord en hop weer verder. Lekker op zijn Amerikaans. Half uurtje per item. (-;
Op de verdere weg naar Twizel nog enkele malen gestopt, o.a. om Maori rotsschilderingen te bekijken en aldaar een scone te verorberen.
Om 19.00 waren we in Twizel. Mount Cook op de achtergrond nog net zichtbaar. Mooi hotel wat bijna helemaal vol is. Grotendeels met twee bussen Japanners en een grote groep (ik denk wel 20 pick-up trucks) met wegwerkers. Die zijn hier wellicht vaak zo ver van huis dat ze ’s nachts overnachten in hotels. Helaas geen Internet op de kamer. Wifi heeft dat bereik niet denk ik. Zo jammer! Morgen dan maar de afsluitende mails en foto’s.