To Queenstown, dinsdag 14 Jan 2014 - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Ruud Stijn - WaarBenJij.nu To Queenstown, dinsdag 14 Jan 2014 - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Ruud Stijn - WaarBenJij.nu

To Queenstown, dinsdag 14 Jan 2014

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

14 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Weer: bewolkt in Franz Josef maar steeds meer opklaringen en aan de andere kant van de bergen steeds meer opklaringen tot volledig onbewolkt. Temp oplopen van 10-12oC naar 20-25oC in Queenstown.
We wilden bijtijds weg want 350 km en een rit van 5 uur voor de boeg moet je rustig aan kunnen doen. Lekker stoppen onderweg en overal kijken waar je maar kijken wil. Hoewel….je kunt ook een overdosis “ lookout’s” krijgen.
In ieder geval waren we ruim voor de geplande 8.30 op weg. Prima dus. Eerst een herkenbaar stukje gereden, namelijk naar Fox Glacier. Daarna begon toch wel een vlak stuk. Wel even lekker na al dat geslinger in de bergen. Om 09.30 waren we bij de South West Salmon Farm. Bij het hotel hadden ze gezegd daar zeker even te stoppen. En na een uurtje is de eerste sanitaire stop altijd welkom. Trouwens de koffie eigenlijk ook al wel. Wel een leuke stop. Zo eens te zien hoe die zalmen klaar gemaakt worden voor de pan (-; Flinke jongens dat wel. Geprobeerd ze op de foto te zetten. Valt niet mee, beetje schimmige jongens geworden.
Maar na een half uurtje toch maar weer eens op weg gegaan. Volgende stukje naar Haast. Genoemd naar een Duitse geoloog die het gebied verkend heeft en de pas als eerste van oost naar west heeft gevonden. Plaatsje stelde niet veel voor dus gewoon voorbij gereden. De weg door de pas was boven verwachting prima te rijden. Eigenlijk was er nauwelijks hoogte verschil, zeker niet in het begin. Wel mooie gezichten op de rivier door het dal, de bossen en hier en daar een waterval. De bergen steken hier wel gewoon 1000-1500 meter boven je hoofd uit! Misschien wel hoger want sommige hebben nog sneeuw op hun dak en dat ligt hier zo vanaf 2500 meter.
Even gestopt bij een waterval “Thunder Creek Falls” maar daar was verder geen WC dus snel weer door. Stromend water en volle blazen werken slecht samen! We waren inmiddels wel al in de “pas aan gekomen”.
De “Haast Pas” was de volgende passage. Verder niet veel te doen. Volgens mij niet eens het hoogste punt van de trip.
Bij de volgende stop Cameron Flat was een toilet. Intussen al 2,5 uur onderweg dus….Maar nog niet de lunch gepakt. Wat een wind hier door zo’n dal. Ik schat 5-6BF, je waait uit je hemd.
Volgende stop was bij Boundary Creek, lekker gras, veel bosjes en bomen dus kon je goed uit de wind in de zon zitten met je broodje. Kon niet op. Was in middels ook al rond 13.00 dus de maag rammelde wat.
Maar goed ook hier de zweep erover, na 30 minuten brood op, melk gedronken, plasje gedaan en wegwezen. Oja fotootje gemaakt natuurlijk.
Al met al schoot het lekker op want het was nog 2 uur rijden. Na een uurtje bij Makarora even gestopt. Was eigenlijk verder niets te zien maar gelukkig konden we wel een magneet van Haast Pas en Rivier scoren. Lake Wanaka was ook al zo’n beetje te zien. Dit en het volgende meer Lake Hawea zijn werkelijk schitterend. We waren toch al wel een beetje gestegen in hoogte dus hadden we prachtige gezichten op het hel blauwe water van deze meren. Het weer werkte natuurlijk ook wel mee. Strak blauwe lucht, lekker zonnetje recht boven ons hoofd, prima. Jammer van de wind. Gevoelstemperatuur denk ik niet meer dan 18C, zonder wind was het zeker boven de 25C uitgekomen. Toch jammer.
Een mooi uitzicht over Lake County vlak voor een echte afdaling met haarspeldbochten wachtte ons voor Wanaka. Dat zo’n 30km voor Queenstown ligt. Een plaats waar we eigenlijk gewoon voorbij zijn gereden. Wij en steden!
Wel de kortste, dus bochtigste, hoogste, rustigste en smalste, weg naar Queenstown genomen. Volgens TomTom was het ook de kortste, maar volgens de Kiwi’s moesten we eigenlijk de andere kant op. Stond op de borden geschreven…
Om 15.00 waren we in Queenstown. Mooie tijd en prima ingeschat van te voren. Eerst maar even melden bij Real Journeys, ons reisbureau voor de “Movora High Country Tour” van morgen.
Gelukkig gaat deze gewoon door. Een mooie trip door de bergen, het achterland en langs historische plaatsen van eerste settlers, wellicht een “Lord of the Rings site”. Wel lastig parkeren daar. Gratis in tegen stelling tot in de stad zelf, dus elke plaatselijke bekendheid parkeert hier zijn auto. Zandvoort aan zee in de zomer ’s middags om 14.00. Geen doen. En een parking bij dit pandje van Real Journeys, vergeet het maar. Daarna door naar het hotel. Tanoa Aspen. Moooooooi. Zo’n 100 meter hoog tegen de berg op met een kamer met vrij uitzicht over het meer……per abuis in dit geval want van Stijn had eens een keer een goedkope kamer geboekt. Eigenlijk hadden we dus een Courtyard kamer. Door een foutje van de receptionist (hij haalde wat namen door elkaar geloof ik ..…”vamstithout” staat er op ons kaartje….lijkt wel iets op “van Stijn”…..TOCH )-; ) kregen we deze kamer toegewezen. Ik kwam er achter toen we lang en breed gebruik gemaakt hadden van van alles en op het balkon aan de thee zaten. Even terug naar de receptie, maar het was al goed. We mogen hier lekker blijven zitten (Natuurlijk!). Ik boek nooit meer een dure kamer. Ik krijg ze zo ook wel.
Maar goed het is wel genieten van het uitzicht op Lake Wakatipu (wat een namen). Zojuist de stoomboot voorbij zien varen, TSS Earnslaw. We varen daar morgen geloof ik ook op als we de oversteek naar de andere zijde van het meer maken om daar onze tour te vervolgen.
Nu even een glaasje wijn en dan straks om 19.30 even lekker dineren met uitzicht over….goed zo!