To Ashburton, 21-01-2014 - Reisverslag uit Ashburton, Nieuw Zeeland van Ruud Stijn - WaarBenJij.nu To Ashburton, 21-01-2014 - Reisverslag uit Ashburton, Nieuw Zeeland van Ruud Stijn - WaarBenJij.nu

To Ashburton, 21-01-2014

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

21 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Ashburton

Weer: licht bewolkt, 18C, in de namiddag bewolkt
Vandaag op weg naar Christchurch. In dit geval tot aan Ashburton. Een plaatsje een uur rijden vanaf het vliegveld van Christchurch.
Eerste stukje was 55 km tot aan Lake Tekapo. Daar konden we een mooie wandeling maken van 3 uur een berg op met een observatorium. Altijd leuk. Allebei!
Eerste stuk was recht de berg op, Mount St. John. Ik denk zo’n 300 meter hoog. Toch wel een klim.
Maar goed, loopje van een uur in 45 minuten. Vandaar denk ik. Moeten we ook maar eens leren rustig aan te lopen/klimmen. Enfin rond 11.00 waren we op de top waar dus ook het observatorium was gevestigd met het “Astro Café”. Daar een cappuccino met een lekker vla, aardbei gebakje gegeten. Dat laatste was een hele opgave. Bijna met geen vork door te komen. Dan maar de tien geboden erbij…..lekker plakken etc. etc.
Tijdens onze worsteling met het gebakje werd ons gevraagd of we interesse hadden in een rondleiding door en om het observatorium. NATUURLIJK! Leuk omdat het onverwachts was. In principe waren er geen rondleidingen. Bleek het ook nog gegeven te worden door een van de initiatief nemers van het plaatsen van een observatorium hier op deze berg. Leuke rondleiding waarbij we ook nog oog in oog kwamen te staan met de 1,8m telescoop, de grootste van New Zealand.
Al met al bracht ons dit naar 13.30. Een tour van ruim 1,5 uur voor maar 20$. Da’s nog eens wat. En Graeme onze gids maakte ook nog foto’s van het gezelschap bij de telescoop en buiten.
Daarna begonnen we aan de 2hr walk, de andere kant de berg af. Heerlijk in het zonnetje langs het meer en de berg af.
Uiteindelijk rond 15.15 terug in “down town”. Magneetjes scoren natuurlijk. En nog even langs “The church of the good shepherd” en langs het monument dat de schapenboeren opgericht hadden voor hun beste werknemer, de Collie herdershond. Die worden hier nog steeds heel veel gebruikt.
Daarna, het was inmiddels na vieren, maar eens op weg naar Ashburton. Nog zo’n 2 uurtjes rijden.
Klopte, dus waren we om 18.00 in het hotel waar in dit geval wel prima internet maar helaas geen magnetron aanwezig was. Waren we weer op buitenshuis aangewezen. En omdat we geen zin in iets uitgebreids hadden, maar eens bij Burger King langs gegaan. McDonalds is zo afgezaagd!
Morgen de koffers pakken voor Australië, wegen en de zaakjes verdelen. Gelukkig een extra koffer geboekt dus we hebben 23kg extra ruimte. We zullen zien. Nu ff chillen met een glaasje wijn.

• 21 Januari 2014 - 12:07

Marijke:

prachtig landschap. Verder: wat hebben jullie met magneetjes
    Gister bij Ria op bezoek geweest met de gezusters.
    groetjes Marijke en Kees