Milford Sound, Te Anau, Friday 17 Jan 2014 - Reisverslag uit Milford Sound, Nieuw Zeeland van Ruud Stijn - WaarBenJij.nu Milford Sound, Te Anau, Friday 17 Jan 2014 - Reisverslag uit Milford Sound, Nieuw Zeeland van Ruud Stijn - WaarBenJij.nu

Milford Sound, Te Anau, Friday 17 Jan 2014

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

17 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Milford Sound

Weer: Wolk drijvende lucht, 15-20C
Vroeg op, oeps. Half zeven ging de wekker want om 07.30 kwam de bus ons ophalen.
Althans dat was zo afgesproken. Om 07.40 was hij er echter nog niet en omdat het flink waaide besloten we dat stukje maar te lopen naar Realjourneys. Was per slot maar 5 minuten.
Mmm, was blijkbaar niet echt de bedoeling geweest. Chauffeur maakte er wat opmerkingen over dat het hem teveel tijd had gekost uit te vogelen dat wij niet meer in het hotel waren. Moet hij maar op tijd zijn, voor hetzelfde geld gaat er wat mis en missen wij de trip.
Maar goed….we waren weg om 08.00 uur naar Milford Sound. Eerst een prachtige bus trip met een wel heel bijzondere bus. Net of hij door zin voorpoten was gezakt. Ook de stoelen binnen stonden iets naar buiten gedraaid. Net of je tijdens de reis in een bioscoopzaal zit. Ook zat er een panorama dak in zodat je naar de bergtoppen hoog boven je kon kijken. Je raakt hier wel elk gevoel voor afmetingen kwijt. Er is nauwelijks of geen referentie. Een door ons op 50 meter ingeschatte waterval (dat was pas toen we al aan boord zaten) was in werkelijkheid 155 meter. Beetje mis maar.
Onderweg wel een drietal maal gestopt voor toilet en foto’s maar het was op dit stuk toch een beetje foto’s uit de bus…..toch niet zo mooi. Er zat zelfs een tunnel van 1,2km in de weg. Enkelbaans en geregeld met stoplichten. Binnen zag je echt nog het ruwe hakwerk uit 1930-1950 toen de tunnel is gebouwd.
Aan de andere kant begon het echte werk. Het laatste stukje naar Milford Sound. Een flinke afdaling, scherpe bochten en de bergen werden hoger en spitser. Dus niet afgesleten door de gletsjers.
Bij de haven aangekomen direct ingescheept op een modern schip met drie masten voor de Milford Sound Nature Experience. De Milford Mariner. Jammer dat de zeilen onderweg niet gebruikt werden. Beetje show….
Eigenlijk is Milford Sound geen Sound want die is door een rivier uitgesleten. Het is een Fjord omdat hij door een gletsjer is uitgesleten en daarna door oceaanwater gevuld. Er komt dus geen rivier in uit.
Maar wat een prachtige tocht. Echte ruwe natuur. Hier is dus echt geen mensenhand geweest die ook maar iets beïnvloed heeft. Tussen bergen van zo’n 1500-2000 meter hoog, watervallen van soms 300-400-500 meter en van riviertjes die soms helemaal van de toppen komen. Zeehonden die lekker lagen te zonnen. Buitengaats (Tasman Zee) een flinke wind van zeker 5-6 BF. Heerlijk en er dan ook nog met 3Bf tegenin varen. Uitwaaien noemen ze dat.
Omgekeerd en terug gevaren. Nu wat minder wind aan dek en dus heerlijk weer in het zonnetje. Je blijft hier foto’s maken. Wat een natuur! Zelfs nog een paar keer onderaan een waterval gevaren. Lekker nat worden en toch foto’s maken. Spectaculair!
2½ uur varen is om voor je er erg in hebt. En dan is het jammer dat je met zo’n bus toer bent gegaan. De weg was zo goed, dat had ik zelf wel kunnen rijden. En dan had ik kunnen stoppen waar ik wilde, en weggaan wanneer ik wilde. Maar goed dan had ik onderweg niet zoveel gezien denk ik.
Gelukkig nog wel tijd om een paar magneetjes te kopen in de hal. Een shop was er niet eens…
Om vier uur waren we terug bij het hotel. Straf-call want we werden als laatste afgezet…hihi. Gewoon de chauffeur uitgebreid bedanken voor de geweldige dag. Extra lol.
Toch maar even de korte broek weer aangedaan en lekker in het zonnetje aan het kleurenschema gewerkt. Lekker hoor.
En naar de Italiaan geweest voor een overheerlijke Europese pizza en een glaasje Chianti. Lekker hoor.